A Wright fivérek óta hosszú utat tettek meg a repülőgépek. Több mint egy évszázad telt el azóta, hogy 1903-ban az első repülőgép a levegőbe emelkedett. Gyorsabban és magasabban repülnek, mint azt a hőskorban elképzelhették volna.
Most a 10 leggyorsabb katonai repülőgépet mutatom be röviden. Az itt felsorolt a légi járművek közül sokkal az online játékokban (játékok repülőgépekkel) , vagy különféle repülőgép szimulátorokban is találkozhatunk.
10. Szu-27 Flanker
A Sukhol Szu-27 az egykori Szovjetunióban gyártott kéthajtóműves vadászgép. A gép 1977-ben repült fel először, és hivatalosan 1985-ben lépet szolgálatba a szovjet légierő kötelékében. A vadászrepülő eléri a 2500 km/h, ami 2,35 Mach-nak felel meg.
9. F-111 Aardvark
Ez a gép egy taktikai csapásmérő repülőgép, amit az amerikai légierő alkalmazott. Az 1960-as években a General Dynamics fejlesztette ki, és 1967-ben rendszeresítették., stratégiai bombázáshoz, felderítési célokra és az elektronikai hadviselésben.
Az F-111 elérte a 2655 km/h sebességet, ami 2,5 Mach.
A repülőgépet a vietnámi háborúban alkalmazták széles körben. 1998-ban vonták ki az amerikai légierőből.
8. F-15 Eagle
Az F-15 Eagle egy kéthajtóműves harcászati repülő, amit a McDonnel Douglas tervezett 1967-ben. Úgy tervezték, hogy minden időjárási körülmények között képes legyen repülni, és megszerezze, majd meg is tartsa a légi fölényét. 1972-ben repült először, és az US Air Force 1976-ban vette használatba. Ezt a gépet tartják a legsikeresebb repülőgépnek, amit valaha készítettek. Jelenleg is hadrendben ál és 2025-ig tervezik megtartani. A legnagyobb sebessége 2655 km/h, 2,5 Mach.
7. MIG-31 Foxhound
Kéthajtóműves szuperszonikus katonai repülőgép, aminek a feladata, hogy a légtérbe betolakodókat elfogják. A kétfős gépe először 1975 szeptemberében repült először és a szovjet légierő 1982 óta alkalmazza, napjainkban is használja az orosz légierő.
A legnagyobb sebessége 3000 km/h, 2,83 Mach. Nagy sebességgel, alacsony magasságban is képes repülni.
6. XB-70 Valkyrie
A késő 50-es években tervezték ezt a stratégiai nukleáris bombázó gépet. A repülőgépből kettő darab épült összesen és szuperszonikus tesztrepülésekre használták. Az egyik megsemmisült egy baleset során 1966-ban. A másik XB-70-es az Egyesült Államos légiereje az Ohio, Dayton-ban található Nemzeti Múzeumban állította ki.
Az XB-70 1965 októberében egy repülés során egészen 3219 km/h, 3,02 Mach sebességig gyorsult, és 21300 m magasságig emelkedett.
5. Bell X-2 Starbuster
Rakétameghajtású repülőgép, amit kutatási célból készítettek a Bell Aircraft Corporation szakemberei az amerikai légierő és a NASA elődjének 1945-ben. A szuperszonikus repülés aerodinamikai problémájának a vizsgálatára használták.
A repülő beceneve Starbuster volt. 1955 novemberében kezdte meg az első repülését. A következő évben érte el a sebességrekordját, ami 3370 km/h 3,2 Mach volt és 19800 m magasba emelkedett.
Röviddel a rekord után a repülőgép egy végzetes balesetet szenvedett Milburn Apt kapitánnyal, 3 Mach sebességnél. Ez a tragédia vetett véget az X-2-es programnak, összesen 20 tesztrepülést végzett.
4. MIG-25 Foxbat
Ezt a gépet az ellenséges repülők elfogására szuperszonikus sebességgel és felderítésre tervezték a Szovjetunióban. Először 1964-ben emelkedett a levegőbe és 1970-ben rendszeresítették a szovjet légvédelmi erők. Ez a gép az egyik leggyorsabb katonai repülő, amit szolgálatban áll.
A végsebessége 3524 km/h 3,2 Mach.
A MIG-25 Foxbat napjainkban szolgálatot teljesít pl. az algériai és a szíriai légierőben.
3. Lockheed YF-12
A repülőgépből prototípus készült, nem állt szolgálatba sosem. Az 50-60-as években tervezték, hogy a betolakodókat elkapja. Az első repülését 1963-ban teljesítette, végsebessége 3330 km/h, 3,2 Mach volt, és 24400 m magasba emelkedett. A kutatási programot az amerikai légierő törölte, de a NASA 1978-ig használta kutatási célokra.
2. SR-71 Blackbird
Az SR-71 Blackbird repülőt az 1960-as években a Lockheed fejlesztette felderítőgépnek. A programot a „feket project” néven emlegették és szigorúan titkos volt. Kétmotoros, kétüléses repülőgép sebessége elérte a 3540 km/h, 3,3 Mach-ot, és 24400 m magasra volt képes emelkedni.
Az első repülés 1964 decemberében történt és az amerikai légierő 1998-ig használta.
1. X-15
A rakéta-meghajtású X-15 része volt az X-Plane kísérleti repülőgépeknek, amit a NASA és az amerikai légierő működtetett közösen. Az 1960-as évek elején a gép több magassági és sebességi rekordot ért el, elérte a világűr határát, több mint 100 km-es magasságot két alkalommal is, 1963-ban.
Az X-15 jelenleg is tartja a hivatalos sebesség rekordot, amit valaha elért egy személyzettel ellátott légijármű. Ez 7274 km/h, 6,72 Mach sebesség.
1970-ben vonult nyugdíjba az X-15-ös. Számos figyelemreméltó pilóta is részt vett a programban, mint Neil Armstrong, aki először lépet a Holdra.
Az X-15 program 13 alkalommal, különböző pilótákkal 80 km meghaladó magasságban repült, ami megfelel a légierő szabványa szerint egy űrrepülésnek.
Forrás: www.livescience.com